Ensimmäinen vuokra-autovaraukseni Hertziltä oli täynnä ongelmia ja vastoinkäymisiä. Tämä on sikäli ikävää, että perheemme motivaatio oli nimenomaan pyrkiä välttämään oman auton ostaminen ja kulkea vuokra-autolla silloin, kun autolle on tarvetta.
Mysteeriperuuntuminen
Tein ja maksoin varauksen netissä verkkosivujen kautta. Noin viikkoa myöhemmin menin sattumalta tarkastamaan varaukseni statusta verkkosivuilta ja huomasin varaukseni olevan peruttu. Luottokortilta veloitus oli mennyt.
Soittaessani asiasta asiakaspalveluun minulle sanottiin, että näyttäisi siltä kuin tilaus olisi peruutettu puhelimitse. Itse en ollut kuitenkaan peruutusta puhelimitse tehnyt. Jokaisella soittokerralla sain varauksesta tietoja kertomalla pelkän nimeni, joten jäi askarruttamaan voisiko varauksenkin perua puhelimessa tietämättä varausnumeroa. Joka tapauksessa asiakaspalvelu teki minulle uuden varauksen. Vanhaa luottokorttiveloitusta ei voinut hyödyntää vaan veloitus piti tehdä uudestaan ja vanha palautuisi jossain vaiheessa. Ärsyttävä yksityiskohta muutenkin hieman töykeään puhelinasiakaspalveluun yhdistettynä. Peruuntumista ei myöskään pahoiteltu missään vaiheessa ja soitosta tuli vielä erillinen veloitus puhelinlaskulle (0,99 €/min).
Erikoista peruuntumiseen liittyen oli myös se, että missään vaiheessa en saanut sähköpostia tilauksen peruuntumisesta. Useimmissa palveluissa sähköpostivahvistus peruuttamisesta on normaali tapa toimia ja hyvä käytäntö monesta syystä. Hertz ei lähetä sähköpostivahvistuksia peruutuksista, mikä on huono yhdistelmä tällaisten mysteeriperuutusten kanssa.
Autoa noudettaessa sain käyttööni hieman paremman auton samaan hintaan kuin mistä olin maksanut. Tämä oli mukava yllätys, mutta toisaalta pidin erikoisena, ettei paremmasta autosta mainittu jo viittä päivää aikaisemmin, kun puhelimessa uusi varaus oli tehty.
Tuulilasivaurio
Jotta ensimmäinen autovuokraus ei olisi ollut liian helppo, matkalla myös iskeytyi kivi auton tuulilasiin. Jälki oli Hertzin mielestä niin suuri, että koko tuulilasi piti vaihtaa ja tästä Hertz veloitti 430 euroa. Vahingonkorvaukseen liittyvä viestintä oli lyhytsanaista ja ynseää, mistä tuli jokseenkin ärsyttävä fiilis summan ollessa melko iso. Minkäänlaista korjaamon raporttia tai lausuntoa ei toimitettu.
Hertzin päiväkohtainen 0 euron omavastuu olisi maksanut 18e/päivä enkä ollut sitä ottanut. Sen sijaan minulla oli icarhireinsurance.comin vakuutus koko vuodeksi hintaan 52.80 EUR ( 47.59 £). Tuulilasin vaihto meni kokonaisuudessaan tuohon vakuutukseen. Voit halutessasi lukea seuraavasta blogipostauksesta miten vakuutuksen kanssa asiointi sujui.
Icarhireinsurance.com on tarjonnut edullisia vuokra-autovakuutuksia jo useita vuosia, joten toiminnan voisi olettaa olevan kannattaa nykyisellä hinnoittelulla. Tämä saa Hertzin omavastuun poiston 18e/päivä näyttämään todella kalliilta ja sille on vaikea keksiä muuta perustelua kuin tarkoitus pelotella korvausmaksuilla ja huijata rahaa.
Lopuksi
Kaiken kaikkiaan vuokrauskokemus oli todella stressaava ja aikaavievä. Ennen vuokrausta työllisti varauksen peruuntumisen selvittely ja odottelu saako enää uutta varausta kesän sesonkiviikonlopulla oli hermostuttavaa. Vuokrauksen jälkeinen vakuutusjuttujen hoitaminen ja korvausten odottelu aiheutti vaivaa ja psyykkistä kuormaa.
Viimeisimmät kommentit