Ticket.fi:n peruutustakuu – en uskalla suositella

Lyhyesti:

  • Huono ja ruuhkainen asiakaspalvelu (auki vain klo 11-14, englanti/ruotsi)
  • Ohjeistus perumiseen osin puutteellinen
  • Nettilomake-/sähköpostiyhteydenottoihin ei reagoida

Tarkemmin:

Ticket.fi:n peruutustakuu antaa oikeuden peruuttaa varattu lento tai hotelli ilman lääkärintodistusta tai muuta varsinaista syytä, jonka matkavakuutukset vaativat. Peruutustakuu on matkan hinnasta riippuen 10-100 euroa ja peruutuksen sattuessa summaan lisätään samankokoinen omavastuu.

Hintansa puolesta varsin oivallinen lisäpalvelu, mutta varsinainen peruutus on työläs ja hermoja raastava. Asiakaspalvelu on avoinna arkisin vain klo 11-14. Nettisivuilla on yhteydenottolomake, joka sisältää erikseen valinnan matkan peruuttamisesta ja peruutustakuun käytöstä, mutta lomakkeeseen ei reagoida useammankaan päivän kuluessa.

Asiakaspalveluun soittaessa pyörii vuoroin nauhoitteita ruotsiksi, suomeksi ja englanniksi. Jonotusnumeroni oli 24 ja päivätyöni takia en valitettavasti pystynyt odottamaan riittävän kauan, vaikka olin palavasti kiinnostunut tietämään millä kielellä sieltä olisi lopulta vastattu. Seuraavana päivänä soitin heti klo 11 ja sain jonotusnumerokseni 5. Jonotettuani 17 minuuttia puheluun vastattiin englanniksi.

Perumisen esteeksi meinasi nousta se, että varaamani lippu ei ollut varattu minulle itselleni. Missään peruutustakuun ohjeissa ei tietenkään oltu mainittu tätäkään (kuten ei myöskään sitä, että jos peruu suoraan lentoyhtiölle/hotellille, niin pitää ottaa ylös virkailijan nimi, joka peruutuksen on ottanut vastaan). Aiemmin varaukseen käytetystä sähköpostista lähetetyt peruutuspyynnöt kuitenkin olivat riittävät todistus ja peruminen onnistui.

En oikeastaan voi suositella peruutustakuuta kenellekään ellei tiedä pystyvänsä varamaan tarvittaessa klo 11 alkaen tunnin verran jonotusaikaa puhelimeen. Toinen vaihtoehto on valmistautua peruuttamaan matkaa suoraan lentoyhtiölle ja hotellille peruutustakuun sääntöjen sallimissa puitteissa, mutta tässäkin on epäselvää hyväksytäänkö tätä muulloin kuin aivan viimeisenä päivänä Ticketin asiakaspalvelun jo sulkeuduttua.

Pohjoismaiden suurimmaksi matkatoimistoksi Ticketillä on harvinaisen pienet asiakaspalvelun resurssit.

Vastaa

Your email address will not be published.